lördag 8 februari 2014

Semla med blåbärsgrädde och vaniljkräm

Hej!

I dag har vi kalasat på blåbärssemlor. Eftersom vi är tre i familjen som är känsliga mot mandel byter jag ut mandelmassan mot blåbär och vaniljkräm.


Så här gör jag mina blåbärssemlor:

Jag skriver inte upp receptet på själva semelbullen. Det finns så många olika recept och jag antar att ni redan har ett favoritrecept.

Koka egen vaniljkräm eller vispa ihop en marsankräm. Jag lyxar alltid till det och blandar vaniljkrämen med vispad grädde, inte mycket, det ska fortfarande smaka vanilj. 

Vaniljkräm:

2 dl vispgrädde
2 st äggulor
1,5 tsk potatismjöl
2 msk socker
1/2 vaniljstång, alt. 1 msk vaniljsocker

Vispa ihop alla ingredienser i en rostfri kastrull. Om du använder vaniljstång, dela och gröpa ur fröna, låt både stång och frön vara med i blandningen. Och om du använder vaniljsocker tillsätter du det när krämen kallnat. Låt blandningen värmas upp och vispa tills den tjocknar - krämen får inte koka, då skär den sig. När krämen tjocknat tas kastrullen från värmen - fortsätt vispa tills den svalnat! Ett tips är att använda ett vattenbad, då går det fortare. Ta upp vaniljstången och låt krämen kallna.

Blåbärsgrädde:

 1 dl frysta tinade blåbär
Vispad grädde
2 tsk vaniljsocker
alt. 1 - 1/2 msk blåbärssylt. (Tänk på att vispa grädden hårt)

Mixa blåbären och vispa grädden. Blanda försiktigt grädde och blåbärsmix. 



Montering:

Gröpa ur ett litet hål i varje semla och fyll med kall vaniljkräm (den lilla hjälpte mig, så den här gången blev det kräm över hela botten :-) ).

Placera några hela blåbär/blåbärssylt över krämen och spritsa blåbärsgrädde runt kanten och in mot mitten. Toppa med locket (jag har stansat ut hjärtan med ett pepparkaksmått) och pudra över florsocker. 

Njut!



I kväll ska vi träffa goda vänner och ha Mellomys. Här ska målas naglar, lockas hår och glittra. Är det Mello så är det!

Kram L



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar