lördag 3 maj 2014

Långhelg och frusen cheesecake med ljummen jordgubbscoulis

Hej!

I dag har vi varit uppe tidigt och hejat på den äldsta som har deltagit i W-loppet. Skolklasser i kommunen får anmäla sig och sedan springer de individuellt men tävlar som klass, lite rörigt. Det var kallt på förmiddagen men alla barn var duktiga och gav allt. På vägen hem stannade vi hos mina föräldrar och värmde upp oss i deras uterum. Det där med inglasat, det är nog inte så dumt i alla fall, utesäsongen blir så mycket längre.

Efter det handlade vi en present, den yngsta ska på kalas i morgon. Det var svårt att välja mellan målarböcker, pärlplattor, klistermärken och Pet Shops. Till slut blev det pärlplattor, det blev det största paketet och det var viktigt.

Långhelgen har varit bra, min allergi är något bättre och jag har varit utanför dörren korta stunder. Det har varit lugnt och skönt, vi har grillat, tittat på film och barnen har lekt med sina vänner. Vi har inte bara slappat, vi har äntligen rensat i bastun och nu kan vi gå in där och faktiskt se var vi har för saker i alla kartonger som står där och samlar damm. Vet ni? Vi har aldrig bastat i vår bastu. När vi flyttade in sa J och jag att vi inte skulle göra som andra, vi skulle minsann inte använda vår bastu som förråd. Det har vi verkligen fått äta upp. Vi funderar på att ta bort bänkarna och aggregatet och göra om den till ett ordentligt förråd, ett som har ordentliga praktiska hyllor.


Naturligtvis har vi också ätit lite kalorier, den här gången i form av en traditionell frusen cheesecake. Jag skriver inte receptet, jag tror att de flesta av er har ett favoritrecept på denna omtyckta kaka. Däremot vill jag tipsa er om ett smaskigt tillbehör, en enkel jordgubbscoulis.

Fatet är från Vitrinskåpet

Jordgubbscoulis är superenkel att göra. Mixa jordgubbar, citron, florsocker eller flytande honung (jag tog ca 2 msk flytande honung till en liter gubbar) i en mixer. Jag använde fjolårets gubbar och kokade dem i fem minuter och tillsatte övriga ingredienser direkt i kastrullen. Sedan lät jag det svalna innan jag mixade blandningen i en mixer.



Porslinet heter Ostindia och är från min mormor. De första delarna kom ut 1932 och slutade tillverkas i mitten av 2012. I dag tillverkas Ostindia i en ny modernare design och heter Ostindia Floris. För några år sedan utsågs den till Århundradets porslin. Det tråkiga är att mormors delar inte tål maskindisk. Jag tycker om porslinet och funderar på att utöka mina servis med några uppläggningsfat från O Floris. 


Trevlig lördag!

Kram Lena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar