söndag 22 december 2013

Fjärde advent och saffranspannkaka

I dag är det fjärde advent och det blåser storm ute. Jag hade tänkt mig ner till stan och titta om det finns några fina saker på julrean, men då riskerar jag nog att blåsa iväg.

Jag är mycket piggare i dag, lite huvudvärk och lite trött men nu har jag ingen ro att vila. Julgodis står på schemat.

Vi började förmiddagen med saffranspannkaka, ett måste vid jultid. Den är krämig och full med saffranssmak, dessutom är den inte jättesöt och man kan unna sig en stor klick jordgubbssylt.


Här är receptet

1 kg kokt risgrynsgröt
3 st stora ägg
1 dl socker
4 dl mjölk
1 pkt saffran
florsocker till garnering
sylt och vispad grädde till servering

"Mortla" saffran med en sockerbit. Häll gärna i en tsk ren alkohol och låt dra, då kommer saffranssmaken fram. Blanda alla ingredienser utom gröten i en stor skål. Rör i gröten och häll blandningen i en ugnsform. Grädda i 175 - 200 grader i 30-45 min beroende på formens djup. (Prova med en sticka, den ska vara torr.) Servera den ljummen.

Hur har din förmiddag varit?

Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar