söndag 28 december 2014

Jul på bordet

Här står delar av juldukningen fortfarande kvar på bordet.

Hej på er!

Fryser ni? Det gör jag. Klockan är över fyra på eftermiddagen och det är -15 grader ute. Barnen och J var ute i ca 20 min och åkte pulka. Jag blev kvar inne, inte på grund av kylan utan för att jag "fastnat" bland barnens lego. Det var roligt och svårt att sluta.

I år blev det så att vi firade en kort jul, vi "julade" med släkten på själva julafton. Då var vi hemma hos mina föräldrar och myste hela dagen. Vi hann med mat, pulkaåkning, efterrätt, julklappar, fika, Kalle Anka, fika, tomten, godis, mer julklappar, godis och kvällsvickning. Tack mamma och pappa för en fin julafton! Juldagen var vi hemma och mannen var fortfarande sugen på julmat och gjorde ett mindre julbord. Annandagen kändes som en vanlig ledig mysig söndag. 

I år har själva julen fått stå lite åt sidan och jag vet egentligen inte varför, jag har nog medvetet och omedveten prioriterat lite annorlunda i år. Jag brukar gå "all in" hela december och känna mig mätt på julen och allt som tillhör den redan efter Annandagen. Då brukar jag ta bort allt, läs fem saker, det röda direkt efter julhelgen men i år får det står kvar till nyårsafton. Det är trots allt ett helt år till nästa jul.
Jag njuter av de få timmarna solen står på himlen och ger ljus i hela huset.
På spisen puttrar långkok och barnen sitter på varsin våning och tittar på tv. M tittar på "Smurfarnas jul" och T på "Barnen Hedenhös uppfinner julen". Det är med andra ord lugnt och skönt. Jag ska straxt tända dagens andra brasa och ta mig en kopp varm kaffe.
I morgon är det måndag och om kylan tillåter ska jag ta mig ner till centrum av vår lilla stad och titta om det finns något fint kvar av mellandagsrean och fylla på kylskåpet inför nyår.

Ta hand om er!

Kram Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar