onsdag 3 december 2014

Sött till sötnosar

 
Jag vill dela med mig ett tips på barnvänliga cupcakes.

Hej!

Detta recept är för de yngre bagarna då det inte ska tillsättas något smält smör. T bakar dem själv och då blir de extra goda. 

Vaniljmuffins
12 st

3 ägg
2 dl strösocker
2 1/2  dl vetemjöl
1 1/2 dl Kesella Vanilj
3 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Muffinsformar och muffinsplåt

Sätt ugnen på 200 grader
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke och blanda ner mjölblandningen i äggsmeten. Vispa tills allt har blandats.
Vispa i Kesella och häll smeten i muffinsformar, ca 2/3 av formen.
Grädda i ca 15 min.
Låt dem svalna på galler. 
(Om du gräddar i muffinsplåt bör de lyftas ur plåten direkt efter gräddning.)

Frosting:
50 g smör (rumstemp.)
2 1/2 dl florsocker
Drygt 100 g Philadelphiaost/färskost.
Ev. karamellfärg

Dela smöret i mindre bitar och tillsätt florsocker och ost. Vispa med elvisp och droppa ev. i karamellfärg. Vispa tills allt är blandat, övervispa inte.
Spritsa, bred eller klicka ut frostingen på kalla muffins.
T valde turkos topping och strössel i form av guldstjärnor. Hon ville att det skulle matcha dukningen (se här). Stjärnorna har jag fått av finaK, de finns hos Panduro Hobby.
Jätteenkelt och jättegott!

Tack för att du tittade in till mig!

Kram Lena


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar