torsdag 11 december 2014

Saffransbullar

Till slut fick jag till några saffransbullar.

Saffransbullar med mandelmassa, ca 60 st

Jag använder kallt degspad, lång jästid och plastfolie för saftigare bullar.

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella, 10 %
2 st påsar saffran, ca 1 g
1,25 - 1,5 dl vit sirap
1/2 tsk salt
1 ägg, kan uteslutas
ca 17 dl vetemjöl (spara lite till utbakningen av degen)

Fyllning:
200 g smör, rumstvarm
 400 g mandelmassa, riven
1 dl strösocker
vaniljsocker

Topping:
pärlsocker el. strössel

Smula jästen i en bunke, häll över mjölken och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt kesella, saffran, socker, smör, salt, ägg och det mesta av mjölet. Arbeta degen för hand eller i maskin tills den är blank och smidig. Den ska fortfarande vara lös men inte klibbig och den ska ha släppt från kanten. Låt degen jäsa under plastfolie i minst 1 1/2 timme. 

Vispa ihop alla ingredienser utom vaniljsockret till fyllningen, använd gärna en elvisp.

Tag ur degen och arbeta ihop degen på mjölat bakbord och kavla ut två plattor. Bred över fyllningen och strö över vaniljsocker efter tycke och smak. Rulla ihop degen och skär i bitar eller snurra den till "rosor".Låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla bullarna med lättvispat ägg och strö över pärlsocker.

Grädda mitt i ugnen i ca 8-10 min eller tills bullarna fått färg. Låt svalna på galler under bakduk.
 Bagerskan i det här huset tycker inte om pärlsocker. Innan servering pudrar jag över lite vaniljsocker eller florsocker.

Trevlig kväll!

Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar