fredag 26 december 2014

Lyxproblem, ytlighet och medvetenhet om det fruktansvärda

I går kväll satt barnen framför tv och jag gjorde ett seriöst försök att få till en fin bild på årets gran. Efter att ha fått upp kameran på stativet och knäppt med alla möjlig funktioner tyckte jag att jag fått till en fin bild på vår gran men vid närmare granskning ser jag att de fula plastmojängerna som håller ihop granen syns för bra. Det blir så när mannen tappat bort "barrgirlangen" som skall viras runt fästena.
 Hej!

I natt var det kall ute och det kändes när vi vaknade, det var jättekallt inne och kaminen fick jobba. Mitt på dagen steg graderna och vi var ute och åkte pulka, barnen rör sig hela tiden och blir varma det är värre för oss vuxna. Det är skönt med ledighet. Vi har inga projekt inplanerade under jullovet, vi ska försöka vara ute så mycket som möjligt. Det får gärna komma lite mer snö. vår pulkabacke börjar bli sliten och gräset sticker upp lite här och där.

Snart har sista juldagen för i år passerat, dagarna går fort och vi har redan haft ledigt en hel vecka. För många, inte alla, det är jag medveten om, är julen förknippad med något positivt, med glädje och med tid med familjen. Det kan tyckas att jag är (för) ytligt när jag påpekar att mina bilder på granen inte blev som jag ville men jag är också medveten om att årets jul väcker många obehagliga minnen. Det är tio år sedan tsunamin drog in över Sydostasien och det har visats en hel del bilder från det fruktansvärda och jag tänker på alla som drabbades. I dag visades Svenska kyrkans minnesgudstjänsten från Khao Lak och det är fortfarande svårt att förstå. Att höra människor berätta, minnas och sörja påverkar oss alla. Över 300 000 människor miste livet och närmare 550 var svenskar. 
 Önskar er en fin kväll!

Kramar Lena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar