tisdag 30 december 2014

Om julen på kinesiska

Den här snögubben fick följa med mig hem från Kina.

Hej!

Kanske skulle jag har visat mina julbilder före jul men denna har en liten historia.

För tio år sedan var jag och J till Kina och vi besökte bland annat en fabrik där de demonstrerade hantverket Cloisonné. De fanns naturligtvis försäljning och en trevlig dam berättade på knagglig engelska att i vissa delar av värden har de ett julträd inomhus som de dekorerar med lampor och fina saker och om jag ville prova att ha ett julträd passade det utmärkt med en snögubbe, en tomte eller ett vinterdjur (ren). Och om jag köpte ett hänge skulle jag få med en vacker kula som enligt Taoismen skulle ge mig den harmoni och balans i livet jag behöver för att följa den rätta vägen (jag hoppas att jag förstod henne rätt och ber om ursäkt om jag tolkat fel). Hon föreslog att jag skulle hänga den i bilen, på spegeln.

Jag vet inte om det var hennes sätt att prata så fint/roligt om vår jultradition, att jag ville ha harmoni i livet eller om det var själva hantverket (imponerande) som gjorde att jag köpte den största snögubben som fanns bakom disken. Den har legat i sin röda ask och av en slump upptäckte M den nu när vi klädde granen och hängde den på handtaget till vitrinskåpet och där hänger den bra. Den vackra kulan har inte fått sin plats i bilen, det kanske börjar bli dags för det. Lite harmoni och balans låter trevligt.
 
Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar